
 
 

 
 

 
 
Republic Campaign Ltd is a not-for-profit company limited by guarantee operating under the name 'Republic'. 

Registered Number: 05891072. Registered Address: Suite 14040, 145-157 St John Street, London EC1V 4PY. 

Suite 14040 

145-157 St John Street 

London EC1V 4PY 

 

020 7608 5742 

enquiries@republic.org.uk 

 
www.republic.org.uk 

twitter.com/republicstaff 

www.facebook.com/republiccampaign 

 

 

 

 

 

 

A democratic alternative to the monarchy 
 

 

 

Mr Chris Patten 

Chair, BBC Trust 

180 Great Portland Street 

London 

W1W 5QZ 

 

21st February 2012 

 

Dear Mr Patten 

 

You will be aware that the BBC has a legal duty to “do all it can to ensure that controversial subjects are 

treated with due accuracy and impartiality”, “ensure a wide range of significant views and perspectives 

are given due weight and prominence” and clearly distinguish opinion from fact. On most controversial 

subjects the corporation fulfils these duties admirably. But there is one issue with which they are 

continually and deliberately breached - the monarchy. 

 

The BBC's coverage of the monarchy and the royal family is widely accepted, even by the corporation's 

own staff, to be deferential, frivolous and devoid of journalistic standards. It aims to celebrate and 

promote the monarchy, rather than present the facts about it. Such an approach might be appropriate 

for coverage of sport, entertainment or charity events, but the monarchy is by its very nature political. It is 

a highly contested and controversial institution, a core part of our constitution and the power structures 

that exist in this country. 

 

The upcoming diamond jubilee has exacerbated this pro-monarchy bias, and the 'Diamond Queen' 

series, presented by Andrew Marr, is perhaps the most egregious example so far. What was presented as 

a piece of biographical journalism was in fact pro-monarchy polemic. Mr Marr clearly set out to advance 

one political viewpoint (monarchism) while discrediting another competing viewpoint (democratic 

republicanism). 

 

Republican perspectives on the Queen's reign or criticism of her record were almost entirely absent, while 

controversial and contested opinions about the monarchy's value were presented as fact. On a number 

of occasions both presenter and interviewees made claims that were patently untrue. Some specific 

examples are listed below: 

 

 The programme contained no British republicans putting forward the case for an elected head of 

state or contesting claims made in the programme about the value of the monarchy. Indeed, the 

British republican movement was not mentioned at all. Out of a total of three hours, Professor 

John Warhust of the Australian Republican Movement was given just 25 seconds to argue his 

case. 

 

 The only constitutional expert interviewed by Marr is Peter Hennessy, whose enthusiastic support 

for the monarchy and devotion to the Queen are well known. There are many constitutional 

analysts and academics – not all republicans, by any means - who would take issue with 

Hennessy's assertions. Why were their views not heard? 

 



  

 Marr continually contrasts elected politicians with the Queen, suggesting she is more valued and 

more important than holders of elected office. 'Other countries … [have] a clapped out politician 

called a president,' he says at one point. This is a tired monarchist cliché that could be easily 

countered by explaining the benefits of having an elected and accountable head of state (not 

least the constitutional safeguards it would bring).   

 

 Marr makes various comments on the ‘value’ of having a Queen and her role within the 

constitution – such as her regular secret meetings with the prime minister – in a manner that is 

entirely favourable to the monarchy and the status quo.  No questions are raised about whether 

or not her role in our political system is appropriate. 

 

 In seeking to make a positive contrast with presidents Marr claims: ‘the US has ‘an elected leader 

whose powers are far greater than any king or queen has ever had.’  This is utter nonsense: the US 

president has his powers clearly prescribed by the US constitution and is less powerful in domestic 

affairs than the British prime minister, who gains much of his authority from the Crown.   

 

 The programme was full of baseless, and at times absurd, assertions. At one point the British 

Ambassador to UAE strongly implies that the Britain would be more vulnerable to terrorism without 

the royal family. This extraordinary claim goes unchallenged and uncorroborated. 

 

 Marr continually repeats the common misconception that the royal family works hard: ‘Most days 

of the year the entire working royal family are spread around the country, from town halls to 

schools and hospitals and charities they’ve personally chosen to support.’ This is simply untrue – it is 

a matter of public record that members of the royal family only work for a third of the year. The 

most cursory glance at the court circular would have told the programme's researchers this. 

 

 The brief section on royal funding and finances was so misleading it could deservedly be called 

propaganda. Marr stresses that the Queen voluntarily pays income tax, for example, but fails to 

add that she refuses to disclose at what rate. 

 

 At another point Marr says 'It’s been estimated that every year the monarchy costs each of us 

about half the price of a cup of coffee at a high street chain,' neglecting to tell the viewer that 

the estimate was calculated by the Palace. No mention is made of the hidden costs  such as 

security, lost revenues from the Duchies and expenditure by local councils. 

 

 Marr then interviews Gus O'Donnell, who claims that 'if you look at those countries with 

presidencies, it turns out they spend almost as much, if not more, in some cases, than we do'. 

Again, this is simply untrue – the presidents of Germany, Finland, Austria and Ireland are all 

demonstrably less expensive than the British monarchy. Only the French president costs more, and 

that is not a comparable system to the monarchy. In fact, once hidden costs are included, the 

cost of the British monarchy is likely to be over 100 times that of the Irish president. 

 

 Spurious claims and urban myths are repeated as fact throughout the series. Marr says that a third 

of the world's population watched the royal wedding, for example, a claim that has been 

comprehensively debunked. For this figure to be accurate, the royal wedding would have to 

have been 600 times popular in India than the most popular television event in the country's 

history (the 2011 cricket world cup match between India and Sri Lanka). 

 

The programme lacked any journalistic merit or integrity; it was from start to finish a promotional piece 

that would be indistinguishable from anything made by the palace itself. 

 

I should stress at this point that this is not a simple complaint about a single programme, the Marr 

documentary is the latest and most provocative example of a long-standing pattern of behaviour at the 

BBC in reporting on the monarchy.  The very obvious bias in royal reporting and the corporation’s clear 

desire to celebrate the monarchy is evident across its output, whether on TV, radio or online.  Last year 

the BBC website carried endless ‘reports’ on the royal wedding that had little journalistic merit and which 

served only to promote the royals in a positive light.   

 

While there has been some discussion on local radio and on Radio 4 most of the BBC’s flagship 

programmes, such as BBC Breakfast, the Six and Ten O’clock News and the Today programme have 

almost entirely ignored all dissenting views on this issue.  On the few occasions these programmes have 



  

acknowledged dissent they have done so on their terms: last year, in the run up to the wedding, the 

Today programme contacted me keen to run a story about ‘how this was a bad time for republicans’.  

When I explained that it was quite the opposite, that the wedding presented huge opportunities for 

republicans and that Republic was gaining thousands of new members, interest from the programme 

evaporated.  Instead the editors decided to run a piece written by a celebrity which said it was indeed a 

bad time for us – despite the evidence to the contrary.  This year the BBC seems to have allowed itself to 

be entirely co-opted by the palace to the extent that it will be joining in the celebrations in early June, 

rather than simply reporting them, while in the meantime feeding viewers and listeners with an almost 

daily diet of positive royal stories. 

 

The BBC frequently responds to republican complaints by claiming that balance is achieved “over time”, 

but that promise has never been fulfilled and is at any rate completely unacceptable. The Marr 

programme, for example, was a highly publicised, prime time television show on BBC1, watched by an 

estimated 6m people. Viewers will understandably give Mr Marr's opinions – and those of his monarchist 

interviewees – special weight, especially as he was once associated with serious journalism. The 

distortions, half-truths and fabrications presented in the programme will not be “balanced” by tokenistic 

interviews with republicans elsewhere in the BBC's output. 

 

I would also stress that this is not simply about getting republicans on TV and on the radio, it is about the 

BBC’s lack of balance in all its coverage of the monarchy.  While an intelligent inclusion of diverse views is 

necessary it is also important that all reporting is done in a manner that is not supportive or celebratory of 

the monarchy and which is skeptical and analytical about claims made about the monarchy.  The BBC's 

role is to remain absolutely impartial and to present the facts, but it now seems there is now no 

meaningful distinction between the corporation and the Buckingham Palace press office. The 

corporation has seriously misled viewers, silenced dissenting voices and shielded our head of state from 

any genuine scrutiny. 

 

We have been forced to take our complaint directly to you, as BBC executives seem unable to grasp 

why the monarchy is controversial. Many complaints have been made via the corporation’s opaque 

complaints system without any satisfactory response.  We have previously written to Mark Thompson only 

to have our concerns dismissed out of hand without any consideration of the evidence.  Last year my 

colleagues and I met with Helen Boaden (head of news) and David Jordan (director, editorial policy and 

standards) to discuss our concerns, but since then the corporation has singularly failed to address them. 

In fact, the bias has become even more pronounced.  I am therefore asking you to take on this issue 

personally, to ensure that BBC executives, journalists and editors are aware of their obligations in this 

matter and to ensure that there is no inappropriate relationship between the BBC and the palace.  I 

would also ask that you pursue the matter of the Marr programme with the director general, to find out 

how such an overtly biased piece of broadcasting was ever allowed onto the airwaves. 

 

One simple way to deal with the problem is to re-categorise the monarchy as a 'controversial subject' 

within the BBC's editorial guidelines. This issue quite clearly meets the corporation's own criteria for such 

subjects: around a quarter of the population want the monarchy abolished, including many MPs; when 

the issue is discussed on air, as it is from time to time on BBC local radio, it provokes considerable debate.  

The issue is often topical and deals with significant issues concerning our democracy and public 

spending; it is of a more sensitive nature in certain regions and nations of the country, carrying important 

connotations within the context of various nationalist movements; and it is clearly a serious subject, 

debated by politicians, academics and lawyers. 

 

In light of the issues I have raised I am asking the following: 

 

1. That the BBC conducts an investigation into the Andrew Marr programme mentioned above, to 

determine what editorial and journalistic decisions were taken that led to such a biased piece of 

broadcasting; 

2. That the BBC publicly commits to reforming its ways and to reporting, not promoting the 

monarchy; 

3. That the BBC categorises the monarchy as a controversial subject and treats it accordingly in the 

future; 

4. That the BBC scraps the role of royal liaison officer, a position that suggests an inappropriately 

cosy relationship between broadcaster and palace. 

 



  

This is a direct appeal to you, as chairman of the BBC Trust, to tackle this issue with some urgency.  I would 

welcome an opportunity to meet with you to discuss these matters further.   

 

Yours sincerely 

 

 

 

 

Graham Smith 

Chief Executive Officer 

Republic 


